Sviatosti 4. časť – Kresťanská dospelosť – sviatosť birmovania
V tohtomesačnom Bartolomeji sa pozrieme na sviatosť kresťanskej dospelosti. Už na začiatku nášho života počúvame o sviatosti birmovania, a konkrétne pri krste, keď sa na konci obradov modlíme nasledujúcu modlitbu.
„Bratia a sestry, toto dieťa sa teraz krstom znovuzrodilo a stalo sa Božím dieťaťom. Keď neskôr prijme sviatosť birmovania, dostane plnosť darov Ducha Svätého a bude svedčiť o Kristovi. A keď prijme Sviatosť oltárnu, bude mat účasť na oltárnej obete a v Cirkvi bude volať Pána Boha svojím Otcom.“ (obrad krstu)
Birmovka má byť naša kresťanská dospelosť. Máme mať vlastný názor, nemáme sa hanbiť za Krista a mali by sme začať s ním žiť naplno. Veď aj jej účinky nám o tom hovoria.
Horlivé vyznávanie viery
Sviatosťou birmovania nás Duch Svätý posilňuje k horlivému vyznávaniu viery. Ustanovenie vplýva zo slov Ježiša, keď hovorí: „V posledný, veľký deň sviatkov Ježiš vstal a zvolal: ‚Ak je niekto smädný a verí vo mňa, nech príde ku mne a nech pije. Ako hovorí Písmo, z jeho vnútra potečú prúdy živej vody.’ To povedal o Duchu, ktorého mali dostať tí, čo v neho uverili. Lebo ešte nebolo Ducha, pretože Ježiš ešte nebol oslávený.“ (Jn 7, 37 – 39) Ďalej písmo v Skutkoch apoštolov zanecháva zmienku, ako to apoštoli prijali a vykonávali: „Keď sa apoštoli, ktorí boli v Jeruzaleme, dopočuli, že Samária prijala Božie slovo, vyslali k nim Petra a Jána. Oni ta zašli a modlili sa za nich, aby dostali Ducha Svätého, lebo na nikoho z nich ešte nezostúpil; boli iba pokrstení v mene Pána Ježiša. Potom na nich vložili ruky a dostali Ducha Svätého.“ (Sk 8, 14 – 17)
Matériou sviatosti je olivový olej zmiešaný s balzamom a je posvätený biskupom na Zelený štvrtok, olej sa volá krizma. Vkladanie ruky na birmovanca je symbolom ochrany a zabezpečenia Bohom, ako aj znakom prítomnosti Ducha Svätého. Pomazanie zas spája pomazaného s večne Pomazaným, a to je Kristus; no zároveň sa stáva aj znakom Ducha, ktorý žije v Ježišovi. Počas birmovania sa vyslovujú slová (forma sviatosti): „M., prijmi znak Daru Ducha Svätého.“
Účinky sviatosti birmovania
Počas rastu Cirkvi sa rozvíjala aj náuka o sviatosti birmovania. K náuke patrili aj účinky tejto sviatosti. Jednotliví teológovia rozprávali o rôznych účinkoch. Napr. Amalarius z Mét (9. stor.) hovorí o tom, že sviatosť birmovania má za účinok rozmnoženie milosti a večnej slávy. Raná scholastika poukazuje na posilu k boju proti vnútornému a vonkajšiemu nepriateľovi. Neskôr sa vracia myšlienka, o ktorej hovorili cirkevní otcovia a Písmo, že birmovanie nás posilňuje vo vyznávaní viery. Pre sv. Tomáša Akvinského to bola sviatosť dospelosti a potvrdenia viery.
Dnešní teológovia však poukazujú, popri rozmnožení posväcujúcej milosti, na dva špeciálne účinky, a to:
– Vyliatie Ducha Svätého
V dobe cirkevných otcov sa birmovanie pokladalo za zavŕšenie krstu. Keď sa dávajú birmovať, napredujú na ceste viery a prijímajú Ducha Svätého, ktorý zostúpil na apoštolov na Turíce. Keď dostanú tohto Ducha, viac sa začínajú pripodobňovať Kristovi, a tým dostávajú aj silu napredovať a naďalej vydávať svedectvo svojej lásky a viery ku Kristovi. Celým svojím životom začínajú vydávať svedectvo, v ktorom im bude pomáhať Duch Svätý, pretože sa stávajú Kristovými svedkami. Sv. Ambróz povedal: „Pripomeň si teda, že si dostal duchovný znak, ducha múdrosti a rozumu, ducha rady a sily, ducha poznania a nábožnosti a ducha svätej bázne, a chráň si čo si dostal. Boh Otec ťa označil, Kristus Pán ťa posilnil a vložil ti do srdca Ducha ako závdavok.“
• Znak birmovania – sviatostný charakter – nezmazateľný znak/pečať
Sv. Tomáš Akvinský učil vo svojom diele, že je rozdiel medzi krstnou pečaťou a pečaťou birmovnou. Krstná pečať dáva človeku zrod ku kresťanskému životu a birmovná pečať duchovný rast, pomáha k prehĺbeniu duchovného života. Birmovná pečať pomáha človeku lepšie vyznať Krista a bojovať proti nepriateľovi viery tak, ako to vidíme na živote apoštolov, ktorí boli vo večeradle naplnení Duchom, a potom sa už nebáli vyznávať Krista a išli do celého sveta zvestovať jeho radostnú zvesť i pred nepriateľmi viery.
Je dogmou, že sviatosť birmovania vtláča do duše človeka nezmazateľný znak a túto sviatosť nemožno opakovať. Katechizmus Katolíckej cirkvi v bode 1304 hovorí: „Birmovanie, takisto ako krst, ktorého je dovŕšením, sa udeľuje iba raz. Birmovanie totiž vtláča do duše nezmazateľný duchovný znak, ‚charakter’, ktorý znamená, že Ježiš Kristus označil kresťana pečaťou svojho Ducha a obdaril ho mocou z výsosti, aby bol jeho svedkom.“ Nebojme sa teda byť horlivými a dospelými kresťanmi, ktorí nasledujú Krista celým životom a srdcom.
Bartolomej 3/2021 Dominik Kučera